جشنواره آلو ملحمدره اسدآباد با حضور مسئولین استانی و  شهرستانی در روستای ملحمدره برگزار شد.

 علی ترابی بخشدار مرکزی شهرستان اسدآباد گردو و آلو روستای ملحمدره را دو محصول مهم و برند این روستا معرفی و تأکید کرد: این دو محصول مهم معرفی روستای هدف گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور از امتیاز ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان با تبلیغ این دو محصول و دیگر محصولات تولیدی و کشاورزی روستا نسبت به جذب مسافران وگردشگران خارج از استان اقدام کرد.

ترابی با بیان اینکه روستای هدف گردشگری  ملحمدره به سبب برخورداری از ظرفیت‌های گردشگری فراوان جزو ٢٠ روستای هدف گردشگری استان همدان قرار گرفته است، افزود: این روستا در سال ٨٨ به فهرست روستاهای هدف گردشگری استان همدان اضافه شد.

وی ادامه داد: در جشنواره آلوی امسال ملحمدره با عنوان "مراسم برداشت آلوی ملحمدره "پیش‌بینی می‌شود بیش از ٢۵٠ نفر میهمان شرکت داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: روستای ملحمدره  واقع در ۵ کیلومتری شهر اسدآباد جزو بخش مرکزی شهرستان بوده و دارای ۴٢٠ نفر با ١٢٠ خانوار است.

بخشدار مرکزی اضافه کرد: خانه بوم گردی روستای ملحمدره پنجمین خانه بوم‌گردی استان است که با همت دهیار سابق روستا و اداره میراث فرهنگی و شهرستان در ١٧ اردیبهشت امسال به طور رسمی با حضور معاون صنایع دستی کشور در این روستا افتتاح شد.

وی با تأکید بر اینکه روستای ملحمدره ظرفیت فراوانی برای سرمایه‌گذاری گردشگری دارد، یادآور شد: در حال حاضر راه‌اندازی خانه بوم‌گردی ملحمدره موجب افزایش تعداد مسافران و گردشگران و اقامت آنان در این روستا شده است و برای ایجاد خانه‌های بوم‌گردی بیشتر ظرفیت لازم باز هم وجود دارد.

بعد ایشان  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اسدآباد  با اشاره به اینکه روستای ملحمدره به‌عنوان روستای تولید آلو به شمار می‌رود، اظهار کرد: در شهرستان اسدآباد ١٣۵ هکتار باغات آلو وجود دارد که ۴۵ هکتار از این میزان باغات متعلق به روستای ملحمدره است.

سقراط بیرنگ عمده باغات آلوی موجود این شهرستان را در روستاهای ویرایی، شیلاندر، ملحمدره و خنداب اعلام کرد و گفت: براساس پیش‌بینی‌ها در سال‌جاری از باغات آلوی شهرستان اسدآباد بیش از ١٠٠٠ تن آلو برداشت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:در حال حاضر در شهرستان اسدآباد ١٣٠ بهره‌بردار آلو فعالیت دارند.

فرماندار شهرستان اسدآباد هم اظهار داشت: معرفی روستای ملحمدره به‌عنوان ماسوله غرب کشور و بیان ظرفیت‌های این روستا، مهم‌ترین هدف برگزاری این جشنواره بوده است.

وی افزود: ۳۰۰ میلیون تومان برای تکمیل زیرساخت‌های این روستا اختصاص یافته که اکنون بخشی از سنگ‌فرش روستا آغاز و در حال انجام است‌.

فرماندار شهرستان اسدآباد بابیان اینکه فاضلاب روستا باید به‌طور جد موردتوجه قرار گیرد، عنوان کرد: با مدیریت و نظارت اداره بهداشت و همکاری مردم باید از ورود فاضلاب به داخل رودخانه جلوگیری به عمل آید.

وی درباره ساخت‌وسازهای موجود در روستا نیز گفت: اهالی روستا باید ساخت‌وسازها را موردتوجه قرار داده و از مصالح ساختمانی محلی استفاده کنند در غیر این صورت نام ملحمدره از لیست روستاهای هدف گردشگری خارج خواهد شد.

افشاری تأکید کرد: در نماهای ساختمان به الگوهای میراث فرهنگی توجه شود تا از این طریق گردشگران با میل و رغبت بیشتری به این روستا سفر کنند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور هم در بحث محصولات و  تولیدات باید به بحث بسته‌بندی توجه شود گفت:ایجاد مجموعه‌ها و کارگاه‌های بسته‌بندی کوچک در روستاها می‌تواند موجب ارزش‌افزوده بیشتر و مشتریان و بیشتر جهت تولیدات روستاییان باشد.

اصغر نورالله زاده با اشاره به آلوی روستای ملحمدره افزود:کارگاه تولید لواشک و رب آلو و مارمالاد در محیط کارگاهی بهداشتی  در انواع بسته‌بندی‌های مختلف با ارائه تسهیلات لازم در این راستا می‌تواند در این روستا انجام گیرد.

وی تصریح کرد:انتخاب برترین‌ها در تولید آلو وبرترین‌ها در نحوه بسته‌بندی می‌تواند از نقش مؤثری در هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره برخوردار باشد.

نورالله زاده بابیان اینکه باید محصول محلی آلوی ملحمدره جهانی شود، اظهار داشت:برند سازی محصول آلوی ملحمدره با استفاده از ظرفیت شبکه فروش می‌تواند این محصول روستای هدف گردشگری را به همه معرفی و روستای ملحمدره مرکز دپوی این محصول شناخته شود.