عصر روز گدشته پس از بازدید از روستای دهگلان شورای اداری شهرستان به ریاست حسین افشاری و با حضور معاون محترم عمران بنیاد مسکن کشور ، معاون محترم عمرانی استانداری ، مدیر کل محترم  بنیاد مسکن استان ، نماینده محترم مردم در مجلس ، معاون محترم فرمانداری شهرستان ، بخشدار مرکزی شهرستان و مسئولین شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

 

فرماندار اسدآباد در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دولت دبیر و امید در این شهرستان، اظهار کرد: بزرگ‌ترین پروژه‌های عمرانی در این شهرستان در طول تاریخ اسدآباد، در طی این 4 سال به ثمر نشسته است.

 حسین افشاری گفت: ازجمله این پروژه‌ها حوزه علمیه خواهران، بیمارستان قائم، تعداد واحد تولیدی  است که البته در طی هفته آینده  بخش اورژانس فاز دوم بیمارستان حضرت قائم(عج) به بهره‌برداری می‌رسد.

 وی تصریح کرد: 59 درصد از بهسازی روستایی در این شهرستان انجام‌شده است.

 افشاری یادآور شد: در 18 روستای بالای 50 خانوار  بخش مرکزی 9 روستا بهسازی نیمه‌کاره انجام‌شده و در 4 روستا هیچ‌گونه عملیاتی صورت نگرفته است.

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این نشست به عدم رغبت مردم به امر مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی در اسدآباد اشاره کرد و گفت: مشکل اصلی در این خصوص مربوط به ضمانت تسهیلات بانکی است که مردم نمی‌توانند ضمانت اجرایی را تأمین کنند.

 ظفری از دیگر مشکلات و مطالبات مردمی را بهسازی روستایی دانست و گفت: متأسفانه سهمیه اسدآباد در زمینه جذب تسهیلات مقاوم‌سازی محقق نشده است و علت مهم آن همین نداشتن ضمانت بانکی است.

 

بخشدار مرکزی اسدآباد هم با بیان اینکه دهیاری‌ها می‌توانند به عنوان بازوی توانای بنیاد مسکن باشند، گفت: بیشترین بهسازی روستایی در سال 95 بوده است که البته مشارکت مردم در این شهرستان نسبت به دیگر شهرستان پایین‌تر است.

علی ترابی بیان داشتند: از 48 روستای بخش مرکزی عملیات بهسازی در 19 روستا به‌صورت نیمه‌کاره و در 15 روستا هیچ‌گونه عملیاتی صورت نگرفته است.

 

نماینده مردم اسدآباد با بیان اینکه 25 درصد جمعیت کشور روستانشین و مابقی شهرنشین هستند، اظهار کرد: این مهم زنگ خطر و آمار وحشتناکی برای کشور است که باید با بهسازی روستا و ایجاد اشتغال موجب ماندگاری افراد در روستاها شویم.

 اکبر رنجبرزاده با بیان اینکه  اقتصاد روستا به بهسازی روستا گره‌خورده و تا این امر انجام نشود، مردم رغبت کمتری برای حضور در روستاها دارند؛ گفت: این امر می‌طلبد که بنیاد مسکن نسبت به اجرای پروژه‌ها سرعت بیشتری بدهد.

 وی با اشاره به درخواست‌های شهرستان از بنیاد مسکن کشور، گفت: در این شهرستان سه روستای هدف گردشگری وجود دارد که البته روستای حبشی ردیف ملی دارد که بهسازی آن سریع‌تر انجام گرفته است.

  

معاون عمران بنیاد مسکن کشور بیان داشتند: بهسازی مسکن روستایی در قانون برنامه ششم توسعه مورد تاکید دولت قرار گرفته و سالانه 200 هزار واحد مسکن فرسوده نوسازی و مقاوم سازی می شود
وی تصریح کرد: دولت تسهیلات مقاوم سازی را به صورت قرض الحسنه برای روستائیان تامین کرده و مابه التفاوت آن توسط دولت به سیستم بانکی پرداخت می شود
شاملو خاطرنشان کرد: در 18 ماه گذشته سه هزار و 500 روستا آسفالت شده و به خواسته های مردم پاسخ داده شده است
محمد رضا شاملو گفت: هم اکنون تمام روستاهای بالای 20 خانواردارای طرح هادی هستند و در یک هزار و 600 روستای کشور عملیات بهسازی در حال اجراست که بخش زیادی از آن به اتمام رسیده است
وی با بیان اینکه سه میلیون و 100 هزار واحد مسکن روستایی سند دار شده است خاطرنشان کرد: این کار با کمترین هزینه در کوتاهترین زمان در راستای هویت بخشی به روستائیان انجام شده و این اسناد به عنوان وثیقه در فعالیتهای اقتصادی و مشکلات حقوقی می تواند مورد استفاده قرار گیرد
شاملو بر مشارکت اهالی روستا در امر بهسازی تاکید کرد و گفت: هرجا مشارکت بیشتری وجود دارد بنیاد مسکن نیز میل و رغبت بیشتری برای اجرای طرح عمرانی در آن منطقه دارد
معاون عمرانی بنیاد مسکن به تصویب روستای ویرایی به عنوان روستای هدف گردشگری اشاره کرد و افزود: این روستا از توابع شهرستان اسدآباد دارای جاذبه های طبیعی کم نظیری است و مقدمات کار برای تعریف این منطقه بعنوان روستای هدف گردشگری انجام شده است برای تامین اعتبار مورد نیاز اجرای طرح بهسازی و حفظ بافت باارزش روستای ویرایی، ملحمدره و حبشی قول مساعد داد.